zaterdag 18 mei 2013

Cappuccino Cupcakes


Voor de high tea leek het me een heel goed idee om cappuccino cupcakes te maken, aangezien zowel mijn moeder als mijn tante gek zijn op koffie. Jammer genoeg hoef ik er niets van te hebben, dus ik heb er ook niets van gegeten. Volgens hun waren dit echter een van mijn lekkerste cupcakes tot nu toe. Dit recept komt van het boekje Culinair Genieten: Cupcakes & Koekjes.

Ingrediënten voor 12 cupcakes
  • 150 gram boter
  • 150 gram bruine suiker
  • 2 eieren
  • 100 gram zelfrijzend bakmeel
  • 50 gram oploskoffie (cappuccino)
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 2 eetlepels melk

Glazuur
  • 1 eiwit
  • 2 eetlepels oploskoffie (cappuccino)
  • 280 gram poedersuiker
  • 1 deciliter slagroom
  • Koffieboontjes, cacaopoeder of chocoladehagel

Benodigdheden
  • Spuitzak
  • Handmixer 


Verwarm de oven voor op 190 graden en zorg dat alle ingrediënten op kamer temperatuur zijn.
Klop de boter luchtig en voeg dan pas de suiker toe. Klop alles tot een gladde crème en voeg dan een voor een de eieren toe. Spatel als laatste het bakmeel, de oploskoffie, het bakpoeder en de melk door het beslag.
Vul een spuitzak met het beslag en vul de cupcake vormpjes tot twee derde. Dit kan eventueel ook met een lepel, maar een spuitzak zorgt voor een netter resultaat. Zet ze op een bakplaat in de oven en bak de cakejes in circa 15 minuten gaar. Laat ze op een rek afkoelen.


Klop voor het glazuur de slagroom stijf. Voeg hier de poedersuiker beetje bij beetje aan toe en mix dit allemaal goed door elkaar. Voeg ten slotte het eiwit en de oploskoffie eraan toe en meng dit nog krap een minuut.
Garneer de cupcakes met een toef van dit glazuur en bestrooi het met de koffieboontjes, cacaopoeder of chocoladehagel.

Bon Appétit~!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten